ABC Keuringen

Uw expert voor uw EPC & asbestkeuringen


+32 484 68 76 07
Aanvraag indienen



Uw EPC en Asbestkeuringen in 3 stappen behandeld: ABC


Aanvraag



Bezoek



Certificaat



Bij ABC Keuringen bezorgen wij u uw EPC en Asbestcertificaten in 3 simpele ABC stappen:

  

  • Aanvraag: U dient uw aanvraag in, dit kan zowel digitaal als telefonisch. Uw aanvraag wordt binnen 24u bevestigd.
  • Bezoek: Bij de bevestiging van uw aanvraag, wordt samen met u een gepaste moment afgesproken wanneer het plaatsbezoek voor uw EPC en/of asbestkeuring zal plaatsvinden.
  • Certificaat: Tijdens het plaatsbezoek zal onze expert de nodige informatie verzamelen in het kader van uw aanvraag. Op basis van de verzamelde informatie, wordt uw keuringscertificaat opgemaakt.

Waarom voor ABC Keuringen kiezen?

Ons team bestaat uit vakbekwame personeel bestaande uit ingenieurs, erkende deskundigen en ervaren keurders over gans Vlaanderen. 
Wij zijn 24u op 7dagen bereikbaar en we zullen u asap proberen te helpen.


Bij ABC Keuringen mag u snelle diensten verwachten. 

Uw EPC certificaat wordt binnen 3 dagen na het plaatsbezoek per email verstuurd. 

Uw Asbestcertificaat wordt binnen 7 dagen na het plaatsbezoek per email verstuurd.

Indien gewenst, kunnen dringende aanvragen sneller behandeld worden. Lees meer hierover op Keuringen en tarieven.

 


EPC Keuringen

Uw EPC certificaat vanaf €110,00


Wat is een EPC keuring?

EPC staat voor EnergiePrestatieCertificaat. Het EPC informeert mogelijke kopers of huurders vooraf over de energiezuinigheid van de wooneenheid.

Op de EPC’s staat een label van A+ (uitstekend) tot F (zeer slecht).

Het EPC geeft ook tips en aanbevelingen om het label van uw woning of appartement te verbeteren.


Wanneer is een EPC certificaat nodig?

Een zoekertje online of in een krantje, op affiche of via een makelaar? De verkoper/verhuurder is verplicht om in advertenties de energieprestatie van de wooneenheid te vermelden met de energiescore of het EPC-label (van A+ tot F). Iedereen die een gebouw met slechte energieprestatie (label E of slechter) overdraagt (dus bij verkoop, erfpacht, opstalrecht) moet in de publiciteit ook vermelden dat er een renovatieverplichting op de wooneenheid rust.

 

Hoe wordt een EPC certificaat opgemaakt?

Een EPC certificaat wordt opgemaakt door een erkende Energiedeskundige type A na het paatsbezoek. De energiedeskundige doet de nodige vaststellingen tijdens een plaatsbezoek. Hij kijkt naar de isolatiematerialen, de ramen, de installaties voor verwarming, koeling, warm water, ventilatie, enz. De energiedeskundige maakt ook gebruik van bewijsstukken. Dat zijn documenten van de eigenaar die de aanwezigheid van isolatie, materialen of toestellen aantonen. Op basis van de verzamelde informatie, kunnen wij u uw EPC certificaat opmaken.


Test uw EPC

Wilt u uw EPC op voorhand testen en vrijblijvend controleren hoe energiezuinig uw woning is? Dat kan geheel kosteloos. Op basis van de tool "Test uw EPC" kunt u snel inschatten wat het EPC-label van uw woning is  en/of uw EPC-label vergelijken met andere woningen. Meer informatie kan u hier terugvinden: Test uw EPC.


Nieuwsgierig naar het type EPC?
U kunt op voorhand controleren welke type EPC van toepassing kan zijn. Dit kan makkelijk via het tool EPC-Wegwijzer.


Geldigheid

Een EPC is maximaal 10 jaar geldig. Bij verkoop zijn sinds 2022 enkel EPC’s geldig die opgemaakt zijn vanaf 2019.


Meer informatie

EPC attest


Asbestkeuringen

Uw Asbestcertificaat vanaf €445,00


Wat is een asbestattest?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie leveren wij u een asbestattest af dat in samenwerking met OVAM voor elk gebouw uniek is.  Dit attest bevat informatie over asbest in uw gebouw en toetst of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw:

  • welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten
  • wat de staat is van het asbest
  • geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.


Wanneer is een asbestkeuring nodig?

Vanaf 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen. Voor de inventarisatie kan u bij ABC Keuringen beroep doen op een gecertificeerde ADI (asbestdeskundige asbestinventarisatie).


Hoe wordt een asbestinventaris opgemaakt?

Een asbestkeuring of asbestinventaris wordt altijd opgemaakt na een inspectie. Zo’n inspectie verloopt als volgt:

  • Op voorhand wordt alle technische informatie verzameld over de plannen, de opbouw en de historiek van het gebouw.
  • Een deskundige inspecteert ter plaatse het volledige gebouw(deel).

De oplijsting van asbestmaterialen gebeurt op basis van voorkennis, expertise, observaties, staalnames en labo-analyses. Alle informatie wordt uiteindelijk gebundeld in een verslag.


Geldigheid

De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden.


Meer informatie

Asbest





+32 484 68 76 07
Aanvraag indienen